Overslaan naar inhoud

Algemene voorwaarden


1. Voorwerp en toepassingsgebied

1.1 Deze algemene voorwaarden beheersen de contractuele relatie tussen enerzijds de fysieke of rechtspersoon die de diensten bij 42. BV bestelt, in eigen naam of voor rekening van derden, zowel voor professionele als privédoeleinden (hierna “de Klant” genoemd) en anderzijds de 42. BV (met maatschappelijke zetel te Schaggeleweg 2A, 2390 Westmalle - KBO BE 0561.959.701, hierna “42. BV” genoemd) of desgevallend enige andere rechtspersoon die in de plaats zou treden van 42. BV.

2. Algemene bepalingen & definities

2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elke bestelling die wordt geplaatst. Enkel deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de bestelling van diensten bij 42. BV. Deze algemene voorwaarden kunnen op elk ogenblik aangepast worden. De voorwaarden die van toepassing zijn op het ogenblik van een bestelling blijven echter van toepassing op de uitvoering van die diensten, tot aan de volgende bestelling die de Klant plaatst.

2.2 De diensten van 42. BV worden uitsluitend op het Europese grondgebied gepresteerd. 42. BV kan de bestelling van de Klant uitsluitend aanvaarden indien het adres waarvoor de diensten worden besteld, in Europa ligt. De Klant zal het feit dat hij de door 42. BV gekozen taal (tenzij uitzondering, is dit de Nederlandse taal) niet voldoende beheerst, niet kunnen inroepen om de niet-toepasselijkheid van één of meerdere voorwaarden in te roepen.

2.3. De Klant bestelt de diensten steeds in zijn eigen naam en voor zijn eigen rekening en kan zich niet beroepen op uitzonderingen (in rechte of in feite) die samenhangen met een mandaat of een volmacht die door een of meerdere derden zijn toegekend, om de uitvoering van zijn verplichtingen tegenover 42. BV of de verkoper uit te stellen, op te schorten of stop te zetten.

3. Afsluiten van het contract op afstand

3.1 De diensten en de beschrijving ervan, die raadpleegbaar zijn op de website https://www.42-energie..be/ of die meegedeeld zijn door enig ander communicatiemiddel, binden 42. BV niet en vormen geen aanbod in de burgerrechtelijke zin van het woord. Bijgevolg volstaat het niet om een aanvraagdocument van 42. BV Diensten in te vullen om een contract af te sluiten dat op dergelijke diensten betrekking heeft. Het dienstencontract wordt afgesloten wanneer de bestelling schriftelijk of mondeling door een vertegenwoordiger van 42. BV wordt bevestigd. 42. BV of de verkoper behouden zich het recht voor om bijkomende inlichtingen te vragen en - bij afwezigheid daarvan - de uitvoering van de bestelling te weigeren.

4. Uitvoeringsmodaliteiten

4.1 De vervulling van alle hierna omschreven verplichtingen in hoofde van de Klant vormt op ieder ogenblik een noodzakelijke voorwaarde voor de uitvoering van de prestaties door 42. BV. Bij iedere niet-naleving van één of meerdere hierna omschreven verplichtingen, kan 42. BV hetzij afzien van de uitvoering van de opdracht, hetzij deze opdracht uitvoeren mits bijkomende prestaties, die afzonderlijk zullen aangerekend worden.

4.2 De Klant dient schriftelijk en tijdig, dit is minstens 48 uur op voorhand (zaterdag, zondag en officiële feestdagen niet meegerekend) volledige en duidelijke instructies, mededelingen, technische en/of administratieve inlichtingen met betrekking tot een opdracht aan 42. BV te bezorgen, zodat het werk correct kan voorbereid worden.
Als informatieverstrekker staat enkel de Klant in voor de juistheid en volledigheid van alle instructies en mededelingen. Hij zal 42. BV vooraf in kennis stellen van alle gekende, reële of mogelijke gevaren in verband met een bestelling.

4.3 De Klant dient ervoor te zorgen dat het personeel van 42. BV de beschikking krijgt over alle toelatingen noodzakelijk tot het betreden van de plaats van uitvoering van de opdracht en moet alle noodzakelijke stappen ondernemen om obstakels voor of onderbrekingen in verband met de uitvoering van de diensten te voorkomen of weg te nemen, en dat indien nodig er een afgevaardigde van de Klant ter plaatse aanwezig is die de nodige toegangen verschaft. Het meegedeelde tijdstip van aanvang van een plaatsbezoek is indicatief.
Door overmacht kan een vertegenwoordiger van 42. BV steeds later zijn dan voorzien. Indien de Klant of de vertegenwoordiger van de Klant de locatie van keuring verlaat of wanneer de vertegenwoordiger van 42. BV langer dan 30 minuten moet wachten om zijn opdracht te kunnen starten, is de klant verplicht een schadevergoeding te betalen zoals voorzien in de algemene voorwaarden.

4.4 De prestaties worden slechts uitgevoerd in omgevingsvoorwaarden die verenigbaar zijn met een goede uitvoering van de opdracht, in het bijzonder qua temperatuur, verlichting, bescherming tegen weersinvloeden, en arbeidsveiligheid en -hygiëne in het algemeen. De Klant dient op regelmatige en doeltreffende wijze de controles te verzekeren die te zijnen laste zijn.

4.5 42. BV kan de uitvoering van de aangeboden diensten aan derden toevertrouwen.

4.6 42. blijft maximum 5 jaar na het verkrijgen van de bouwvergunning verantwoordelijk voor het EPB-dossier. Wanneer de Klant niet reageert op de aanvragen van 42. om het dossier af te ronden en de 5 jaar worden overschreden, dan vervalt de aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid van 42.. Wanneer deze periode is verstreken, moet de Klant terug een nieuwe offerte aanvragen voor het dossier of een nieuwe EPB-verslaggever aanstellen. Zie punt 23.5 voor gevolgen niet opleveren na 5 jaar. 

5. Verslagen en rapporten

5.1 De verslagen, rapporten of certificaten (hierna “Verslagen” genoemd) worden opgesteld in naam en voor rekening van de Klant, zelfs wanneer deze heeft verklaard dat hij voor rekening van een derde optreedt. De Klant aanvaardt uitdrukkelijk dat deze verslagen enkel de feiten weergeven zoals opgetekend door 42. BV op het ogenblik van de interventie zelf en binnen de grenzen van de ontvangen instructies. 

5.2 De Verslagen worden opgesteld en opgestuurd in één enkel exemplaar. De Verslagen worden opgestuurd per post en/of e-mail en nadat de Klant de diensten volledig (hoofdsom, intresten en kosten) heeft betaald.

5.3 De Verslagen moeten steeds in hun geheel en in de context ervan worden voorgelegd en/of vermeld. 42. BV is niet verplicht om te verwijzen naar of verslag uit te brengen over feiten of omstandigheden die vallen buiten de ontvangen instructies of de toegepaste alternatieve parameters.

5.4 42. BV neemt geen enkele aansprakelijkheid op zich voor de bewaring van het Verslag. Het is bijgevolg de verantwoordelijkheid van de Klant om het Verslag te bewaren, overeenkomstig het onderstaande artikel “Eigendomsoverdracht”. Behoudens in geval van wettelijke verplichting of van een verplichting die uit een accreditatie volgt, dient 42. BV na het verstrijken van de termijn van 36 maanden nadat het origineel is verstuurd, geen nieuwe kopie van een Verslag te bezorgen aan de Klant.

6. Aansprakelijkheid

6.1 De verplichtingen van 42. BV zijn beperkt tot de verplichtingen die de Regelgeving inzake oplegt. 42. BV kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor zover ze haar prestaties uitgevoerd heeft overeenkomstig de voorschriften van deze regelgevingen.

6.2 De Klant erkent dat, door een dienstencontract af te sluiten, 42. BV zich niet in de plaats stelt van de Klant, en de Klant evenmin ontslaat van zijn verplichtingen. 42. BV neemt geen enkele verplichting van de Klant tegenover enige derde op zich, beperkt of vernietigt deze niet, en ontlast de Klant er niet van.

6.3 Elke klacht moet schriftelijk en zo snel mogelijk neergelegd worden na het einde van de controleprestaties of na de overhandiging van het verslag. Indien binnen de 30 dagen volgend op de ontvangst van de klacht blijkt dat 42. BV in zijn verplichtingen is tekort geschoten, dan zal 42. BV op eigen kosten een nieuwe opdracht uitvoeren om de 42. BV Diensten te presteren die het voorwerp van de klacht uitmaken.

6.5 Onder voorbehoud van het 1ste lid, draagt 42. BV geen enkele aansprakelijkheid tegenover de Klant of derden:
ingeval van verlies, schade of uitgaven die voortvloeien uit: 
- Elektrische keuring van een erkend keuringsorganisme die uitgevoerd werd in opdracht van 42. BV;
- het feit dat de Klant zich niet heeft gehouden aan eender welke van zijn verplichtingen die in deze algemene voorwaarden of in het dienstencontract zijn beschreven;
- of uit elk onjuist resultaat, verslag of attest dat volgt uit een onduidelijke, foute, onvolledige, dubbelzinnige of valse informatie die aan 42. BV of aan een van haar vertegenwoordigers is bezorgd. 
- in geval van verlies van winsten, verlies van productie, verlies van activiteiten of kosten die gemaakt worden door een onderbreking van de activiteiten, verlies van inkomsten, verlies van opportuniteiten, verlies van contracten, verlies van verhoopte winst, verlies van gebruik, verlies van Clientèle, of aantasting van de reputatie, het niet realiseren van voortijdige besparingen, kosten of uitgaven die gemaakt zijn om producten terug te roepen, kosten of uitgaven die gemaakt zijn om het verlies te beperken, en het verlies of de schade die voortvloeit uit vorderingen die zijn ingesteld door derden (inclusief, zonder dat dit beperkend is, vorderingen op basis van productaansprakelijkheid) die de Klant zou kunnen lijden.

6.6 De klant dient zijn verzekeraars op de hoogte te brengen van de inhoud van dit artikel en erop te letten dat de bewoordingen van dit artikel tegenover hen tegenstelbaar zijn.

6.7 Het totale bedrag van de aansprakelijkheid van 42. BV tegenover de Klant omwille van verliezen, schade of uitgaven, ongeacht de aard of de herkomst ervan - uitgezonderd overlijden of letselschade die berokkend worden aan een Klant die consument is - wordt voor elke gebeurtenis of reeks van samenhangende gebeurtenissen beperkt tot een bedrag dat gelijk is aan de prijs exclusief BTW die aan 42. BV betaald is op basis van het contract voor 42. BV Diensten waarvan de niet-uitvoering de enige oorzaak voor het verlies, de schade of de uitgaven is.

6.8 Een vertraging in de uitvoering van de verplichtingen van 42. BV of van de verkoper, om welke reden dan ook, geeft geen recht op schadeloosstelling en/of interesten. De termijnen, die te goeder trouw in de bestelling of het overzicht ervan zijn vermeld, zijn louter indicatief en vormen geen wezenlijke voorwaarde van het dienstencontract.

7. Intellectuele eigendom

7.1 Alle intellectuele eigendomsrechten en alle rechten van welke aard dan ook, op het Verslag en op de gegevens die erin staan, blijven de exclusieve eigendom van 42. BV, niettegenstaande elke andersluidende bepaling. Door de uitvoering van dit contract verkrijgt de Klant een beperkt gebruiksrecht van het Verslag als dusdanig, voor zijn strikt persoonlijke behoeften, en desgevallend voor de persoonlijke behoeften van elke opvolger zoals de eigenaar of de huurder van het goed, met dien verstande dat alle andere rechten op reproductie, publieke mededeling, verspreiding, het maken van uittreksels of opnieuw gebruiken van het Verslag of van de gegevens die erin staan, uitdrukkelijk voorbehouden worden aan 42. BV.

8. Eigendomsoverdracht

8.1 In afwijking van artikel 1583 van het Burgerlijk Wetboek, blijven de Verslagen de uitsluitende eigendom van 42. BV totdat de factuur volledig betaald is. Ondanks dit eigendomsvoorbehoud, gaat het risico op verlies of schade over op de Klant zodra deze in het bezit is van de Verslagen.

9. Prijs en facturatie

9.1 De prijzen zijn exclusief BTW, tenzij anders vermeld.

9.2 De vermelde prijzen kunnen steeds aangepast worden. Indien er een bestelling geplaatst wordt, geldt de prijs die op het ogenblik van de bestelling van toepassing is voor de overeengekomen diensten.

9.3 Ingeval de Klant de aanvaarde opdracht (alles behalve EPB) geheel of gedeeltelijk mocht annuleren respectievelijk de overeenkomst eenzijdig geheel of gedeeltelijk verbreken, niet of laattijdig aanwezig was, is hij aan 42. BV van rechtswege een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd gelijkstaande met 50% van de prijs met een minimum van 75 euro van alle opgedragen en voorziene prestaties, onverminderd het recht een hogere schadevergoeding te vorderen indien daartoe grond mocht bestaan.

9.4 Wanneer de Klant diensten waarvoor 42. reeds werd aangesteld, alsnog door een ander bureau laat uitvoeren, worden deze niet mindering gebracht van de overeenkomst waarvoor 42. reeds werd aangesteld.

9.5 42. BV behoudt zich het recht een factuur te herzien of een extra factuur na te sturen, wanneer blijkt dat Klant niet de juiste dienst gekozen heeft volgens het aantal m² vloeroppervlak van de woning waar de dienst voor geboekt werd. Als een dienst wordt geboekt of besteld via onze webshop en nadien blijkt dat de gekozen dienst niet overeenstemt met de uitgevoerde dienst. Waaruit bijkomstig blijkt dat de uitgevoerde dienst duurder was dan de gekozen dienst. Zal het verschil worden verrekend aan de opdrachtgever.

9.6 Facturatieopties in geval van een EPB traject. 42. hanteert de volgende manier van factureren:
-Indien meerdere diensten in combinatie met EPB:
40% bij start van onze diensten – 30% bij indienen startverklaring – 20% op het einde van de metingen – 10% bij indienen eindaangifte
-Indien enkel EPB:
40% bij start van onze diensten – 30% bij indienen startverklaring – 30% bij indienen eindaangifte
-Indien enkel metingen
100% na uitvoeren van de metingen

10. Prijsherziening

10.1 De prijsoffertes van 42. BV zijn tot 1 maand na offertedatum geldig. Alle tussen de Klant en 42. BV overeengekomen prijzen zijn slechts geldig tot 31 december van het jaar waarin de overeenkomst werd gesloten, en kunnen telkens per 1 januari van de daarop volgende jaren worden aangepast. De sedert meer dan 6 maanden gemaakte prijslijsten worden louter als indicatief
beschouwd en verbinden 42. BV niet, behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst. Zolang de prijsofferte niet is aanvaard, reserveert 42. BV zich het recht deze te herzien.

11. Betalingsvoorwaarden

11.1 De Klant heeft onderstaande modaliteiten om zijn bestelling te betalen:
- volledige betaling ter plaatse (contant)
- betaling per overschrijving na ontvangst van de factuur binnen de 14 dagen
- betaling op het adres van de maatschappelijke zetel na uitvoeren van de opdracht binnen de 14 dagen na ontvangst van de factuur.

11.2 De factuur moet uitsluitend en persoonlijk aan 42. BV of zijn vertegenwoordiger betaald worden. Bijgevolg kan het nooit zo zijn dat 42. BV de betaling bij derden moeten opvragen.

11.3 Wanneer de Klant een factuur op (andere) naam of bedrijf wenst, dient men dit te melden voor de uitvoering van de opdracht.

11.4 De verslagen worden naar de Klant verstuurd zodra 42. BV de betaling ontvangen heeft.

12. Achterstallen en weigering tot betaling

12.1 Bij achterstallige betalingen behoudt 42. BV zich het recht voor om haar prestaties zonder aanmaning op te schorten en deze, behoudens andersluidend bericht van de Klant, te hervatten zodra de betaling in orde is.

12.2 Elke weigering om te betalen, om welke reden dan ook, moet uiterlijk vóór het begin van de aanvang van de opdracht meegedeeld worden. Indien de betaling ter plaatse is voorzien, moet de weigering of onmogelijkheid om te betalen uiterlijk vóór de aanvang van de opdracht, aan 42. BV of zijn vertegenwoordiger ter plaatse meegedeeld worden.

12.3 Elk (geheel of gedeeltelijk) onbetaald bedrag zal automatisch, van rechtswege en zonder ingebrekestelling als volgt vermeerderd worden:
een verplaatsingsvergoeding die de verplaatsingskosten dekt;
alle andere facturen, ook diegene die op de dag van de controle of van de prestatie ter plaatse niet vervallen zijn, worden onmiddellijk eisbaar;
een vergoeding van 15% van het verschuldigde bedrag (met een minimum van 75 euro) en 1% intresten per (begonnen) maand, te rekenen vanaf het einde van de betaaltermijn.

12.4 Wanneer het contract voorziet dat de opdracht na ontvangst van de factuur wordt betaald, moet elke weigering om die factuur te betalen binnen de 8 dagen na ontvangst van de factuur worden meegedeeld. In dat geval zal elk bedrag dat op vervaldatum (geheel of gedeeltelijk) onbetaald is, automatisch, van rechtswege en zonder ingebrekestelling als volgt vermeerderd worden:
alle andere facturen, ook diegene die niet vervallen zijn, worden onmiddellijk eisbaar;
een vergoeding van 15% van het verschuldigde bedrag (met een minimum van 75 euro) en 1% intresten per (begonnen) maand, te rekenen vanaf het einde van de betaaltermijn.

12.5 Elke wijziging van de situatie van de klant, zoals de verkoop of de inbreng van het volledige of gedeeltelijke vermogen, overlijden, handelingsonbekwaamheid, betalingsmoeilijkheden of staking van betalingen, vereffening van de goederen, gerechtelijke regeling, voorlopige opschorting van vervolgingen, concordaat, faillissement of enige andere gelijkaardige procedure, de ontbinding of de verandering van rechtsvorm, zelfs na de gedeeltelijke uitvoering van de contracten of van de bestellingen, leidt tot de toepassing van dezelfde maatregelen als diegene die hierboven zijn voorzien voor niet-betaling.

13. Overmacht

13.1 Indien 42. BV belet zou zijn om een van de diensten waarvoor de overeenkomst werd afgesloten, uit te voeren of te voltooien, omwille van eender welke gebeurtenis, buiten haar wil om, inclusief – zonder dat deze lijst beperkend is – natuurrampen, oorlog, terroristische activiteiten, sociale onlusten, het feit dat men geen toestemming, licenties of registraties kan bekomen, ziekte, overlijden of ontslag van de werknemer die met de opdracht belast is, of het feit dat de Klant zijn contractuele verplichtingen niet nakomt, dan zal 42. BV onmiddellijk contact nemen met de Klant om een nieuwe afspraak te maken. De uitvoering van de overeenkomst zal opgeschort worden tot de datum van de nieuw gemaakte afspraak.

14. Confidentialiteit

14.1 42. BV en de Klant zullen alle vertrouwelijke informatie bekomen bij uitvoering van de opdracht strikt vertrouwelijk behandelen en zullen alles in het werk stellen om deze vertrouwelijkheid te handhaven ook na uitvoering van de opdracht.

15. Overdracht van rechten en plichten

15.1 Geen van beide partijen mag zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere partij zijn rechten of verplichtingen uit de overeenkomst overdragen aan derden, waarbij de dochter-, zuster- en/of moederbedrijven van 42. BV niet als derden worden aangezien.

16. Verzekering

16.1 De Klant verbindt er zich toe zijn burgerlijke aansprakelijkheid behoorlijk en in voldoende mate te verzekeren bij een in België erkende verzekeringsmaatschappij en op eenvoudig verzoek van 42. BV, het bewijs hiervan voor te leggen.

17. Rechtsverval

17.1 Alle tegen 42. BV gerichte vorderingsrechten vervallen door het enkel verloop van drie (3) maanden nadat de gebeurtenis, waarop de vordering steunt, zich heeft voorgedaan.

18. Personeels- af/aanwerving door de Klant

18.1 Het is aan de Klant verboden het personeel van 42. BV en diens dochter-, zuster- en/of moederbedrijven aan te werven of hoe dan ook gebruik te maken van hun diensten, tenzij mits voorafgaande en schriftelijke toestemming van 42. BV. Inbreuk op dit artikel zal van rechtswege aanleiding geven tot het betalen van een schadevergoeding aan 42. BV gelijk aan tweemaal het bruto jaarsalaris van het aan 42. BV, diens dochter-, zuster- en/of moederbedrijven onttrokken personeelslid.

19. Varia

19.1 Mochten een of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden ongeldig, onwettig, ontoepasbaar verklaard worden, dan zal dit de geldigheid, de wettigheid of de tegenstelbaarheid van de andere bepalingen niet aantasten of verminderen.

20. Uitvoeringsvoorwaarden

20.1 Er dient steeds gezorgd te worden voor een veilige toegang tot de te controleren woningen of installaties.

20.2 Onze vertegenwoordigers kunnen mogelijk zelf toestellen bedienen en manipuleren, zonder aanvaarding van enige verantwoordelijkheid..

20.3 Behoudens afwijkingen, vormen visuele inspecties de basis van onze dienstverlening zonder demontage van apparaten en/of toestellen door onze zorgen.

20.4 Behoudens uitdrukkelijk andersluidende overeenkomst mag de vertegenwoordiger van 42. BV zich toegang verschaffen tot de te onderzoeken woning en installatie en het onderzoek verrichten zonder de aanwezigheid van de Klant, diens aangestelde of bevoegd geacht persoon. In de gevallen waarin de vertegenwoordiger van 42. BV niet in de mogelijkheid zou worden gesteld het onderzoek uit te voeren, zullen de eraan verbonden kosten door 42. BV in rekening worden gebracht.

21. Toepasbaar recht en regeling van geschillen

21.1 Voor elk geschil over de geldigheid, de interpretatie of de uitvoering van dit document zal een minnelijke regeling gezocht worden. Indien het conflict blijft bestaan, zal het opgelost worden volgens het Belgische recht, uitsluitend door de rechtbanken te Antwerpen voor wie de zaak aanhangig zal gemaakt worden door de meest gerede partij; de partijen kiezen bij deze het Nederlands als taal voor de rechtspleging.

22. Aanleveren documenten en informatie

22.1 Aanleveren van documenten (bouwvergunning, keuringsverslagen, facturen, …) m.b.t. een EPB/EPC-dossier is enkel mogelijk via het klantenportaal van 42. BV. Documenten of informatie die op een andere manier door de Klant aangeleverd worden aan 42. BV, zullen niet worden opgenomen in het EPB/EPC-dossier. Op onze beurt bezorgen wij alles ook enkel digitaal aan de klant. 

23. Beëindigen overeenkomst

23.1 Als de verslaggever overlijdt, niet in staat is om zijn taak voort te zetten of als de overeenkomst wordt beëindigd, moet de aangifteplichtige voor vervanging zorgen. De naam van de nieuwe verslaggever moet per aangetekende brief worden meegedeeld aan de bevoegde instantie, samen met een verklaring die is ondertekend door de architect die verantwoordelijk is voor de controle en de nieuwe verslaggever.

23.2 Als de aangifteplichtige niet begint met de uitvoering van de werken binnen een jaar na de aanstelling van de verslaggever, kan de verslaggever besluiten dat de overeenkomst is beëindigd. In dat geval kan hij aanspraak maken op de vergoeding zoals hierboven vermeld. Deze vergoeding moet minimaal 20% bedragen van het ereloon dat verschuldigd is voor het resterende deel van de opdracht van de verslaggever.

23.3 De verslaggever kan zijn opdracht beëindigen zonder afbreuk te doen aan zijn recht op schadevergoeding als de aangifteplichtige de vervulling van zijn taak belemmert. Dit is bijvoorbeeld het geval als de aangifteplichtige de verslaggever niet de nodige gegevens verstrekt, weigert de startverklaring en de EPB-aangifte te ondertekenen met de bijbehorende documenten, of de verslaggever niet toestaat om de werf en de omgeving te bezoeken en te onderzoeken. Als de aangifteplichtige de erelonen niet tijdig of volledig betaalt, kan dit ook reden zijn voor beëindiging.

23.4 De verslaggever kan het dossier afsluiten wanneer de termijn van 5 jaar verstreken is en de nodige documenten en stavingsbewijzen om het dossier af te ronden niet zijn aangeleverd. In aanloop van deze termijn, ontvangt de aangifteplichtige op regelmatige basis waarschuwingsmails (3 in totaal). Als deze consistent genegeerd worden en er geen actie ondernomen wordt, wordt het dossier verwijderd uit onze systemen. Er kan geen geld teruggevraagd worden en er wordt geen schadevergoeding betaald.

23.5 De huidige overeenkomst wordt beschouwd als een persoonlijke overeenkomst tussen de aangifteplichtige en de verslaggever. De verslaggever kan de opdracht als beëindigd beschouwen als de aangifteplichtige niet langer bestaat, afziet van verdere uitvoering van het project of het project overdraagt.

23.6 Als de woning wordt verkocht of overgedragen voordat de aangifte is opgemaakt, moet er op verzoek van de bouwheer een tussentijds EPB-verslag worden opgemaakt. Daarna wordt de overeenkomst tussen de oorspronkelijke aangifteplichtige en de verslaggever beëindigd en wordt de eindfactuur opgemaakt. De verslaggever heeft namelijk geen contract met de koper of nieuwe aangifteplichtige.